One in a million

Alla inlägg under oktober 2021

Av Sarplaninac - 27 oktober 2021 23:00

En fin avslutning på en fin dag, i lugnets och harmonins tecken.

Härliga promenader, givande samtal, och så lugnet och tystnaden. Ikväll satt jag ute i mörkret i timmar, gjorde hundarna sällskap och pratade i telefon. Varma vindar och stjärnklart.

Av Sarplaninac - 27 oktober 2021 13:49

Morgonen är mörk och blåsig, varma vindar, dimma som stiger upp över åkrarna, och ett lätt duggregn sveper in den lilla gården.
Det är mörkt i grannhuset och lugnet vilar över både hundarna och mig. Påtagligt. Energierna är helt annorlunda.

Zoepromenad.. De färggranna löven faller som ett regn över oss där vi går. Färgsprakande träd i gult, rött och orange i skarp kontrast mot den regnvåta grå asfalten.

Du och jag mot världen Zoe.

Älskade ovcharka.

Av Sarplaninac - 26 oktober 2021 21:20

Solen lyser på den regnvåta asfalten och kroppen värker. Själen också

Blinkersen i bilen funkar lite hjälpligt, halvhjärtat, ungefär som jag, ibland bättre, ibland inte. Särskilt intressant är det att det är åt vänster som det krånglar bara. Gör tillvaron så mycket mer spännande när man ska byta fil eller svänga..

Jag kör medvetet i vattenansamlingen som alltid bildas i rondellen efter lite kraftigare regn, vattnet stänker upp på min vindruta och för ett ögonblick ser jag ingenting, men känslan är där, känslan av att vara på en segelbåt igen och vågorna som slår upp och stänker över sprayhooden. Sedan är ögonblicket över, rondellen i fagerhult och verkligheten tränger sig på.


Min längtan gör sig påmind, som den så ofta har gjort de sista månaderna, köpa en segelbåt, kasta loss mot okända destinationer, låta havet, vinden och stjärnorna på natthimlen omge mig, jag borde ge upp min dröm om en gård i skogen, med hunduppfödning och avskildhet. Den finns inte, den är en utopi, avskildheten existerar inte längre och gården är sonens.
Tidigast om två år kan jag flytta och köpa något eget, ensligt på riktigt

Och om två år fortsätter så här har jag gått under.
Undrar vem som skulle sakna mig mest?
Zaray förmodligen, och min vän Zara..

Jag älskar mina hundar, gårdslivet och planerna på uppfödning, men jag måste få lugn, återhämtning och själsfrid, mitt liv är så tufft, så maxat hela tiden med allting, ensam ansvarig för precis allt, att när den friden jag behöver så väl för återhämtning rycks undan, och allting bara blir en enda lång stress och kaos, då slutar jag att fungera.och själen blir långsamt nedbruten och deprimerad


Bortsett från "den lilla" detaljen fungerar allting bra annars. Omtyckt och uppskattad på jobbet, trivs bra, har funnit lite nya bekantskaper genom det, och även genom hundarna, en av dem ska jag träffa för första gången på fredag. Hon bor i närheten och har också ovcharka

Av Sarplaninac - 26 oktober 2021 10:37

Häromdagen, i en av de smalaste kurvorna på väg till jobbet. Ett hastigt möte, ingenstans att ta vägen, ett smalt räcke på min högersida, över ett litet vattendrag.
Jag bromsar, väjer det som går, den andra bilen swishar förbi, nära, för nära, smäller in min sidospegel, sen är den förbi.

Jag stannar, den andra bilen också. När jag går ur bilen åker den andra.

Kör vidare, en lång jobbdag väntar mig.
Vet inte längre om det var jag, eller han, den andra. Håller jag på att tappa det?
Grannarna har varit här en vecka nu, hundarna skäller konstant och jag kan inte använda båda sidorna av tomten. Min stress når ständigt nya nivåer. Särskilt när vissa av hundarna inte ens kan vara på samma sida.

Tack men nej tack, behöver inga kommentarer om hur trevligt det är med grannar. Det tycker inte jag eftersom jag har hundraser som skäller extremt och därför rent av avråds från att ha grannar om man väljer den rasen. Varsågod och läs på SKK rasinfo Sarplaninac.

När jag kommer hem är det sen kväll, hundarna är rastlösa och otåliga, uppdämda av energi, luftrören håller av någon anledning på att svälla igen på mig och jag hostar o hostar, tar några doser luftrörsvidgande, lyckas häva det.

Det blir sent innan jag kommer isäng. Jag har hjärtklappning och yrsel, vet inte om det är av det luftrörsvidgande eller bara mitt liv.

Sjukskrev mig igår. Hade inte klarat att jobba 13-2145..

Istället körde jag dottern till Ängelholm och psykiatrin, för ett möte angående aktivitetsersättning för henne.

Det avlöpte bra, och när vi kom hem hade grannarna äntligen åkt härifrån.

Inatt sov jag utmattad och ända fram till halv nio. Har nog inte hänt sedan i maj då hundarna kom.
Med ett undantag 0430 då jag fick dra fram Zaray som hade fastnat under min säng igen. :)

Av Sarplaninac - 24 oktober 2021 08:06

Halv fem skällde hon för första gången det här dygnet. Jag skyndade mig att stänga in henne i sovrummet med mig så hon inte skulle skälla upp hela huset.

Det funkade. Hon tystnade och vi sov vidare.
Vid sju var det dags igen.. Och halv åtta gick vi upp.

Tände i kaminerna och satte på kaffet.

Zoe ttrivs ute, har ingen som helst längtan Att komma in just nu, och hon åt sin frukost på altanen.

Det kommer bli ännu en vacker dag. Och jag ska jobba.. 14-21..

#ovtjarka #ovcharka #kaukasisk#kaukasiskovtjarka #sarplaninac

Av Sarplaninac - 23 oktober 2021 19:46

Natten blev som väntat lite stökig, men sedan när jag rastat dem vid sju, somnade vi sen om och sov fram till åtta. Det gjorde rätt mycket.

Zoe ser liten ut på bilden. Väldigt missvisande. Ha ha
Som jag älskar henne och hennes söta vita hjärta på bröstet.

Idg hade jag tänkt fixa en överliggare på befintligt staket, en nödåtgärd tills vi kan bygga om det.
Tyvärr hade min skruvdragare Aeg som på bilden, gett upp och inget av batterierna tog någon laddning. Suck så frustrerande.

Så jag målade nästan klart hela vardagsrummet istället. Och städade huset, dammsög och torkade golv.
Känner mig rätt nöjd ändå.

Noah är mindre nöjd, men han äter och dricker ändå, men det där med rastning, jag har fått honom att kissa en enda gång idag och det var oerhört motvilligt.. Jag fick i princip släpa ut honom.

Av Sarplaninac - 22 oktober 2021 22:03

Min vackra fluffiga ovcharka Zoe.

Av Sarplaninac - 22 oktober 2021 22:00

Gått promenader med alla hundarna, plockat svamp på den sista med Neah och Araya
Fann en del trattisar men många var förstörda av frosten som varit tidigare i några dagar.

Zaray och jag tog en selfie. Se vad glad hon ser ut.

Själv såg jag inte klok ut, värre än vanligt så jag tyckte det passade bra att sätta en pratbubbla över mig, sen kunde ju Zaray ha sagt något roligt kanske :))

Hon är så underbart fin. Mötte bondegubben idag igen, denna gång med sällskap, men Zaray sa inte ett ljud utan lade sig vid mina fötter och väntade tills vi skulle gå vidare när jag pratat klart.

Noah är hemma igen. Inte helt nöjd med tratten, men i övrigt okej.
Inatt sover jag på en madrass på golvet i hallen för att kunna ha koll på alla hundarna då dottern är borta inatt.

Nu har tratten Noah lagt sig i dotterns säng och allt andas frid över huset.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9 10
11 12 13 14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards