One in a million

Alla inlägg under november 2021

Av Sarplaninac - 30 november 2021 17:39

Körde redan tidigt och lämnade bilen hos min vän fyra mil bort.
På oplogade vägar med 20cm snö körde jag första delen. Sen blev det något bättre, men fortfarande hyfsat läskigt väglag. Låg väl mellan 50-60, och ibland nere på 30/40, körde småvägarna hela vägen. E4 vågade jag inte idag.

Noahs bringa full med snöbollar :)

Kom fram väl, lämnade bilen till min vän, och sen uppstod problem. Grannen i byn som jag ringt tidigare och frågat om hjälp med skjuts, han svarade inte, och inte ringde han tillbaka heller. Arbetskompisen jag pratat med dagen innan, sade att hon var för rädd för att köra i detta väglag, så där satt jag och funderade på hur jag skulle komma hem.

Ringde och messade, men ingen kunde. Till slut frågade jag min nyaste bekantskap, hon med ovcharkan. Och javisst, självklart kommer jag på en gång och hämtar dej sa hon. Även hon var rädd att köra, men absolut ingen tvekan, att hjälpa fick gå före rädsla. Jag är henne så oerhört tacksam.

Hon fick träffa mina hundar, och se mitt allt annat än välstädade hem. Egentligen borde skämskudden åkt fram, men jag orkade inte bry mig. Har jobbat fyra sena kvällar på raken, och tufft liv i övrigt, så ja, det ser ut som fan.

Hon tog bilden på mig och Zoe. Zoe är svårflörtad men en promenad med vännen, det kunde hon acceptera.
Zaray däremot gick ut och hälsade på henne, sen var det lugnt, rätt så, lite misstänksam är hon allt ändå..

Aussierna var bara just så som aussies är, asglada och översvallande :))

Dottern och jag gick en kvällspromenad när det mörknade. Zaray och Araya. Araya fick springa lös och var tokig av glädje över all snö.

Av Sarplaninac - 30 november 2021 09:35

Igår när jag körde, hem på kvällen, med nya vinterdäck, var det - 8 grader och jag var rädd att den gamla dieseln inte skulle starta.
Men jodå, det gjorde den, och vid halv elva var jag hemma.

Vaknar upp till ett landskap i vitt.

Överlyckliga hundar :) Vintern är här.

Till och med katten är glad över snön.

Neahs bakben efter att ha varit ute..

Det är mysigt, det är vackert. Det finns bara ett men... Bilen jag lånat måste tillbaka senast imorgon. Vädret är fruktansvärt att köra i idag, det är gul varning och avrpds. Jag är fullkomligt skräckslagen att behöva ge mig ut i det här. Men imorgon är det ännu värre, orange röd varning.

Av Sarplaninac - 28 november 2021 09:37

God morgon, vaknar upp vid strax före åtta, tänker att jag nog borde gå ner nu och släppa ut Araya så hon inte kissar inne. De två senaste nätterna har hon hållit sig.
Dock inte inatt, tydligen. Handdukarna var blöta.

Det har snöat. Och det fortsätter även nu.
Släppte ut överlyckliga hundar som tumlade runt i snön. Satte på kaffet, plockade fram hundarnas färs ur frysen (för än en gång strular min leverans, av hundfoder och den kommer först imorgon) satte färsen på upptining i micron, gick ut och hämtade ved, hörde samtidigt den gamla frusna hundens skall, som sen övergick till ylande efter bara någon minut då han inte blev insläppt omedelbart.

Släpar in veden, frågar min dotter varför hon inte öppnar dörren och släpper in gamlingen när hon är fem meter ifrån, och hör honom yla.
Hon svarar truligt, tjurigt att hon är trött och har ont i en muskel. Orkade inte resa sig..

Jag känner irritationen från tårna och ända upp till hårfästet. Tänker, men för i helvete, du gör ingenting, du är hemma hela dagarna, och igår orkade hon knappt släppa ut Araya då jag var borta i åtta timmar, så hon hade kissat på golvet istället.

Själv sliter jag halvt ihjäl mig, jobbar, promenerar, bär in ved, eldar, lagar mat åt oss, oftast får jag även ra disken också och all städning hemma.
Hur ont i kroppen har inte jag? Och hon är 22 år, även om hon har sina funktionsvariationer är hon inte det minsta fysiskt handikappad.

Jag lagar hundarnas mat, eldar, står med min kaffemugg i ena handen när hon kommer in i köket och börjar tjafsa, och det övergår till skrikande så den gamla hunden blir så rädd att han skakar och vill fly, och de övriga skäller och Zoe tittar undrande in genom fönstret.
Jag ber henne upprepade gånger gå ut ur köket, för nu har jag fått nog, när hon vägrar går jag emot henne, vill bara milt fösa ut henne ur köket få bort henne ur min åsyn för jag börjar bli arg på riktigt nu.

Hon skriker och vrålar rakt ut, slå mig inte, du slår mig. Åh herregud, jag har inte ens rört henne. Jag slåss aldrig.
Till slut får jag ut henne ur köket, hon kastar grejer på mig, slår på grinden och skrikandes smäller hon igen dörren till sitt rum så jag tror den ska lossna från sina fästen.

Den vita hunden darrar av skräck, pastavattnet kokar över på spisen, köket immar igen så fukten dryper efter fönsterrutorna.
Dottern skriker håll käften inifrån sitt rum till Zaray som skäller, och själv vill jag bara ta mina hundar och fly, långt härifrån, men istället lugnar jag den gamla hunden, släpper ut några, in några andra, samtidigt som mitt kaffe kallnar i muggen och hundarnas mat kokar på spisen.

Fy fan för mitt liv ibland...

#dårhus #skitliv #mittlivenjävlacirkus #fyfan

Av Sarplaninac - 28 november 2021 00:22

Vägen till jobbet var moddig och snön föll, min vän som körde fick panik inför tanken att behöva köra ut till mig ikväll igen, i mörker och dåligt väglag.

Jag sa att jag skulle se på jobbet om någon annan kunde köra hem mig.

En av mina kollegor, hon vars hund jag passade i fem dagar, erbjöd sig direkt att låna ut sin bil. En splitter ny Dacia, och jag åkte bekvämt hemåt när jag slutade vid tio
Jag får låna den till måndag, så tusen tack till henne, du underbara människa!

Tog Zoe på en promenad när jag kom hem.
Klockan var lite över elva och snön föll, mörkret var kompakt och Zoe var glad.

Tände sen upp ena kaminen, hällde upp ett glas rött och här är jag nu.
Snart sovdags.

Av Sarplaninac - 27 november 2021 15:15

Snön föll imorse, sedan övergick den till regn, och nu är det snö igen.
En kollega hämtade mig idag, körde mig till jobbet. Evigt tacksam för det, väglaget var inte kul och då har hon ändå vinterdäck på.

Innan jag åkte bar jag in ved, eldade, gick med hundar, fixade lunch och bar in lite mer ved.

Zoe..

Araya mår jättebra nu, inte en droppe kiss inne.

Av Sarplaninac - 26 november 2021 23:32

Kvart i tio är jag ensam kvar på parkeringen när jag kommer ut från jobbet.
Filten jag lade över vindrutan hade avsedd effekt, istället är det sidorutorna som jag får skrapa, men jag sparar in säkert tio minuter.

De två kilometerna fram till E4 är det inte särskilt halt, men jag tar det försiktigt.
Temperaturen växlar mellan - 1 till - 2., E4 känns okej men jag kör inte fort.

Avfarten vid Skånes fagerhult är den läskigaste på hela sträckan. Första kilometern är bara is, nattsvart is på vägen. Sen lättar det och resten av vägarna är helt okej, grusvägen är allra bäst och dör törs jag dra på som vanligt.

Kommer hem till ett lätt utkylt hus, hungriga hundar och en dotter som väntar på den där utlovade tonfiskröran.
Jag hämtar ved, tänder kaminerna, ger hundar mat och Araya sin medicin med grillköttsmak.

Håller upp ett glas rött och tinar lite bröd från frysen, lägger på röran jag nyss gjort och sen delar jag på smörgåsen med Zaray som menande går upp på övervåningen, hämtar sin matskål och kommer ner med den, och lägger den framför mig.

Känner tacksamhet över att komma hem till så mycket kärlek., Alla dessa hundar och min dotter.

Tacksamhet särskilt över två personer i mitt liv som gör allt för att hjälpa mig på alla sätt. Ni vet vilka ni är och jag är djupt och ödmjukt tacksam att just ni två finns i mitt liv, och all den hjälp jag fått, både ekonomiskt och även på många andra sätt, det är något att verkligen vara tacksam över varje dag, även när allting annat rämnar emellanåt.
Av respekt namnger jag er inte här, men , jag älskar er!!

På måndag har jag mirakulöst och såklart med hjälp av ovan nämnda personer, fått till både däck, fälgar och ett däckbyte på verkstad, så jag slipper slita själv med mina värkande händer.
Nu är det bara, att fixa helgen..

Av Sarplaninac - 26 november 2021 09:47

Jag sa ju det, min vän har rätt, ropa inte hej eller säg något positivt, för då kommer den, käftsmällen.

De utlovade däcken tycks inte bli av, och här står jag med en bil med sommardäck, ute är det minusgrader, och mera minus och snö utlovas nu, redan under helgen, och jag som ska jobba från idag och ända till måndag kväll..

Jag har ont i magen över stressen, måste jobba, men kommer inte kunna ta mig till jobbet om de blir snö nu.

Dessutom har hundarna skällt och sabbat min nattsömn rejält. Först vid halv elva när jag utmattad precis var på väg att somna. Där gick det sömntåget.
Sen vid elva igen, efter det gick jag ner och tog en halv sömntablett till.

Vid tolv somnade jag, och vid fyra skällde hundarna igen.. Och strax efter sju tyckte Zoe att det var dags att gå upp..

Igår ösregnade det, jag gick i nattsvarta mörkret med hundarna, i tre omgångar.
Det var så ogenomträngligt mörkt att pannlampans ljus absorberades av allt det svarta, och regnet som föll, det var nätt och jämnt att jag såg att gå.

Regnjackan blev genomblöt, byxorna också, och mitt i det blev jag alldeles matt och yr, det kändes som om benen skulle vika sig under mig, och jag kom på att jag nog inte hade ätit något sedan i förmiddags vid elva. En smörgås och kaffe var allt, och det förklarade yrselanfallet.

Åt lite flingor och havremjölk på stående fot, tände sen upp kaminerna, sjönk ner i en fåtölj och kände tröttheten övermanna mig..

Av Sarplaninac - 25 november 2021 15:33

Jag log stort och förmodligen fånigt också, när jag läste på förpackningen med Arayas medicin.
Grillköttsmak :)) Så gulligt.

Tänk om läkemedel till människor skulle vara så också. En kväll på äldreboendet 'Här Oskar får du ditt varan med oxfilesmak, och här Agda är din risperidon, idag med rödvinsmak.. :)

I övrigt har jag städat, utan att ramla eller bryta något. Gått på både Apoteket och systembolaget helt utan missöden, till och med bilen startade varje gång som den skulle. Jag sa i telefonen till min vän att idag är visst Gud god. Hon sa Nej, schhh, säg inte så så fort du tycker att något är lite bättre kommer nästa käftsmäll.

Javisst ja, så var det, nu har till och med min omgivning börjat se det, mönstret som har förföljt mig från det jag föddes, och fortfarande gör det.

Undrar lite över min ordlista i telefonen, när jag nyss skrev missöden så kom istället ordet musdöden upp. Hmm? Ja det är kanske vad jag har att vänta mig framöver. En hälsning från framtiden.

I övrigt så, har jag köpt märgben till hundarna, så just nu tuggar de frenetiskt, och Zaray som grävde ner sitt första i trädgården, som inte längre är någon trädgård, snarare en leråker, fick ett till när hon kom in och låtsades att det första var försvunnet, medan hon tänkte den som spar hon har kvar till senare. :)

#musdöden #tablettermedgrillsmak #sexhundar #mittcirkusliv

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Translate


Skapa flashcards