One in a million

Alla inlägg under mars 2022

Av Sarplaninac - 31 mars 2022 22:02

Inget fel på armbågar, så det är nog bara bursiten som orsakar hältan då. Höfter B på gränsen mot C men hon växer fortfarande sa veterinären så ingen fara.

Däremot något i ryggen som vi ska kolla upp med MR för att inte riskera några eventuella framtida problem som kanske kunnat undvikas annars.. Så egentligen väldigt bra faktiskt så här långt. Hon är ju en stor, ståtlig och väldigt trevlig hund med en underbar mentalitet, det tyckte även veterinären

Så här avkopplad var hon redan före sedering.
Hon tog allting väldigt coolt, brydde sig inte alls om andra hundar,och de människor som pratade till henne nosade hon på och de klappade henne, hon är som vanligt snäll och lugn men långt ifrån översvallande glad, hon bara är liksom.. Zaray.

Hon uppförde sig mycket väl. Lugn, vänlig och lät sig undersökas. Har bara haft munkorg på ett kort ögonblick när de stack henne för sedering och när ortopeden var nära hennes ansikte och kände igenom hennes ben hon haltar på.

Bilresan var hennes trauma idag. Skakande av rädsla första tio minuterna, sedan flåsande stressat i ytterligare tio, sedan sov hon faktiskt resten av vägen. Ungefär likadant hem.

Min gissning om hennes vikt visade sig stämma bra, 52 vackra kg sarplaninac..

#52kghund #biltrauma #veterinärhelsingborg

Av Sarplaninac - 31 mars 2022 08:26

Jaha, idag är det dagen V som i veterinär..

Zaray är lyckligt ovetande.. Eller så inte, hon är en av de smartaste hundar jag någonsin haft, så det är fullt möjligt att hon faktiskt vet..

Igår vaknade jag först till vid fyra på morgonen av att Araya spydde något extremt illaluktande i min säng.. När jag sedan gick upp vid 7 så möttes jag återigen av samma illaluktande, och denna gången två stora högar med spya på vardagsrumsgolvet.

Idag slapp jag åtminstone det, men huset var utkylt och trots solen som lyser så vackert så är det minus nio jävla grader ute..

Går budskapet fram? Ha ha ;))

Fick levererat nya maträtter igår från Hellofresh, och lagade en räkrisotto igår.

Den blev väl sådär, men det kan ha berott på omständigheterna. Riset kokade inte tillräckligt länge och sen tog jag i en het kastrull direkt från ugnen som jag precis tagit ut och ställt på bänken, men glömde att den var varm och krävde en grytlapp, så resultatet blev att jag släppte den rakt i golvet och tomatröran åkte ut i halva köket.

Lägg sen till dotterns min när jag sa äsch vi sopar upp den igen och använder den. Lite hundhår har väl ingen dött av ;))

Ovcharkan tyckte mycket om den maträtten i alla fall. Ha ha

#Ovcharkan #sarplaninac #matpågolvet #hellofresh #zaray #veterinären

Av Sarplaninac - 30 mars 2022 15:19

Inte riktigt hunnit med här..
Jobbat och jobbat, hundpromenader och ett tappert sista försök med bilträning och Zaray, samt munkorgsträning.

Munkorgsträning går bra. Bilen mindre bra och imorgon måste jag ändå köra henne till veterinären för röntgen av hennes framben.. Hennes bursit är kvar och nu har hon dessutom börjat halta så nu finns ingen återvändo.

Här har vi Araya. Hon däremot älskar att vara i bilen, hon till och med vägrar komma ut ur den när vi kommit hem, precis som min gamla rottis Johnny gjorde, kunde ligga kvar i timmar, i hopp om att vi kanske skulle åka någonstans igen..

Zoe åker också bil..

Zaray fick jag in i bilen häromdagen, igår faktiskt, och sen körde jag bara 50 meter och hem sen igen. Massor av godis och beröm. Zaray var så rädd att hon skakade i hela kroppen och tog inte emot något godis alls förrän efter ett tag när jag hade stannat bilen igen och stängt av motorn.

#bilträning #bilfobi #bilskräck

Av Sarplaninac - 28 mars 2022 07:01

Nattsvart Zogas i muggen, och det allra finaste sällskapet tätt intill i soffan. Zoe..

Hon har haft diarré och kräkts sen igår. Så även lite inatt. Tre släppte jag ut henne och tänkte att hon är ju ändå en charka, så hon kan nog vara ute tills klockan ringer vid halv sju..

Det tänkte inte Zoe, som satte sig utanför sonens hus och skällde för att få komma in, så jag tog in henne till mig igen. Nu ligger hon tätt intill och ger mig värme och massor av kärlek till morgonkaffet. Huset är utkylt efter natten, då eldarma slocknat, som vanligt , men här, i en lätt hundtuggad soffa spirar kärleken och värmen.

Ska snart sätta mig i min grusvägsdammiga skoda och köra till mina städjobb..

Lite trött efter natten som varit, men ändå, vid gott mod, känner en inre frid och tillfreds med tillvaron.

Av Sarplaninac - 27 mars 2022 14:20

En bild på mig, eller snarare min baksida ;)

Hmm, den senaste toningen jag bara lade i håret upptill, blev väldigt mörk. Tycker den andra färgen är snyggare, och ja lite fåfäng får även en crazydoglady vara ;). Ja ja, den mörka färgen tvättas ju ändå ur efter ett tag.

#crazydoglady #baksidan

Av Sarplaninac - 27 mars 2022 09:09

Eld i kaminerna, utanför kvittrar fåglarna så att det hörs in genom fönstret.

Zaray är stökig och har attackerat Araya flera gånger nu på morgonen så att hon ligger på rygg och skriker, totalt undergiven, och jag har två gånger varit tvungen att lyfta bort Zaray från henne och sen dela på dem när hon inte slutar. Mycket hormoner nu när Araya löper och Zaray förmodligen  snart ska börja igen.


 

Av Sarplaninac - 25 mars 2022 12:02

Dottern filmar och pratar ;)


  #ovcharka #kaukasisk #vakthund 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards