One in a million

Alla inlägg under juli 2023

Av Sarplaninac - 8 juli 2023 12:04

Vi hade planer på att masta på idag.
Men då vi bara är två, och masten är stor och tung, är min kæreste lite tveksam..

Jag har också precis blivit bra i min rygg igen så..

#mastapå #sejlbåd #segelbåt #danmarksliv

Av Sarplaninac - 8 juli 2023 09:45

Godmorgen från segelbåten. Vaknar upp till en ljuvlig dag med blå himmel och strålande sol.
Igår när min kæreste var på jobbet, och jag satt I båten och bara slappade, lyssnade på ljudbok och hade det bra, så dök överrasskande två av hans vänner som jag lärt känna, upp på båten.

De blev sedan ombord med mig resten av dagen, och senare med oss, när min kæreste också kom.Vi satt I cockpit i solen, drack rose och öl, och bara hade det så trevligt.
Senare på kvällen tog vi upp på byn och åt sushi innan de sen åkte hem.

Min kæreste och jag gick en promenad på varvet, sent, kollade på alla båtar, och hade det bara så fantastiskt.

Den här helgen är det sailrace i H-båtar, och alla de ligger på våran brygga och det var verkligen liv i hamnen igår. Så många glada festande människor, musik, skratt, sorl, människor som taltade uppe på en liten gräsplatt strax ovanför hamnen. En magisk stämning.

Vi blev sen sittandes i cockpit till klockan var över ett, vi såg upp mot den mörka nattehimlen, med alla stjärnorna, och såg någonting utomjordiskt bevega sig däruppe, märkliga lysformationer, och vi betraktade det hela med fascination och häpnad, alltmedan festandet pågick för fullt i hamnen.

När jag föll I sömn, var det djupt och avslappnat, med min kæreste tätt intill.

Nu ska vi dricka kaffe, svart som natten från skånes djupa skogar.

Av Sarplaninac - 7 juli 2023 09:25

Godmorgen..
Sovit fantastiskt gott men vaknade tidigt, redan 0630, trots att jag gick i säng vid 1.
Låg kvar I min koj, hoppades på att somna om, men så gick någon igång precis bredvid mig, med att reparera något på sin båt, det lät ganska högt, och jag gav upp tanken på vidare sömn.

Annars är det fridfullt här I hamnen och jag bara älskar att vara här. Jag ska nog vänja mig lite också till alla nya ljud som är just här
Sitter med morgonkaffet, skrapade upp det sista pulvret från botten av påsen, men heldigvis räckte det till en mugg åtminstone.

Min kæreste hade gjort det så fint i båten. Jag vet ju hur det såg ut innan, ett enda kaos med verktyg och saker precis överallt, men när jag kom hit igår, var allting så fint.

Innan jag åkte till jobbet igår, plockade jag några kvistar av de rosa rosorna och lade på min kærestes kudde.
Der blev han glad för, och jag minns när vi träffades för lite mer än ett år sedan, så gjorde han detsamma till mig.

Vi har nu varit tillsammans mer än ett år.

Av Sarplaninac - 7 juli 2023 01:06

Efter annu en bra kväll på jobbet, är jag nu i båten, som äntligen har kommit i vattnet.

Det är något alldeles särskilt med att komma ner hit efter jobbet.

Mast och segel ska på i helgen, men just nu, säger jag god natt från min koj..

Av Sarplaninac - 6 juli 2023 12:19

Broccoli, spenat, citron, ingefæra, havremjolk, banan, vaniljsocker.
Mixa till önskad konsistens, och njut av den gröna energiboosten.

Smakar gott, och nyttigt

Av Sarplaninac - 6 juli 2023 11:42

Idag flyttar jag, in på båten.. ;)

Väskan är packad och jag är redo.
Båten kommer i vattnet idag, och jag bara älskar det.

Bilden har min bästa vän på Öland tagit. Hon är helt fantastisk på att komponera och ta vackra bilder.

Allt är fint med mig och min kæreste, och han kommer också vara på båten, men kanske inte lika mycket som jag på grund av hans jobb

Denna bild är också min bästa vän som har tagit.

Nu ska jag göra en grönsakssmoothie och sen förbereda mug för jobbet 14-23 idag.

Av Sarplaninac - 5 juli 2023 09:48

Äntligen, en aftenvagt på jobbet. Idag börjar jag först klockan 15-23, och endelig har jag fått sova till nio idag.

Vi var ner på båten igår efter jobbet. Startade motorn för att se om vattenpumpen fungerar som den ska nu.

Slangen som suger in vatten för att kyla motorn, i en hink med vatten, och så igång, motorn startede fint, men inget vatten sögs in.
Vi prövade flera gånger, men nej.
Jag sa till min kæreste att kolla impellern för det har jag erfarenheter av själv, kan vara ett problem.

Han är en duktig mekaniker så han tar nog inget av det jag säger på något större allvar. Han muttrade något om att han bytt den nyss och att allt var fint, men sen gjorde han som jag sa ändå, och fann ut att det var något som såg märkligt ut med impellern.

Han satte tillbaka impellern, startade motorn, och nu sög den in vatten och allt fungerade som det ska.

Så någon gång ibland kan det ha sina fördelar att vara tillsammans med en skogshaxa som har seglat i många år, bott på båt I fem, och lärt sig ett och annat genom årens lopp. :)

På torsdag kommer den äntligen i vattnet igen, båten..

#impeller #segla #marindiesel

Av Sarplaninac - 3 juli 2023 16:19

Jag har haft ännu en riktigt bra dag på jobbet.
Idag började en ny kvinna, en Danska, hon såg faktiskt ut lite som jag gjorde från start, lite blyg, och tystlåten. Jag pratade med henne, och hon verkar vara riktigt trevlig, och nu är det inte längre jag som är den nya. Inte heller den blyge lite tystlåtna längre. Jag pratar och är en fullt naturlig del av gemenskapen på jobbet nu, tänker överhuvudtaget inte ens på att jag är i Danmark, att mitt språk är en smula märkligt, nej jag bara kör på nu, som om det hade varit I Sverige, nästan i vart fall.

Tre månader tog det. Och ja, jag kommer garanteret ha sämre dagar, men just nu, har jag det riktigt bra.

Zoe har nu också flyttat, på papperet, till sin nya Husse, och jag är så glad ända in I själen för det. Match made in heaven..