One in a million

Alla inlägg under juni 2023

Av Sarplaninac - 17 juni 2023 09:36

Så gick ovcharkan till attack igår, och det var inte helt oväntat.
Min vän som nu har haft henne i lite mer än 14 dagar, han är fuldstændigt frygtløs, som man säger på dansk, och ja, det uttrycket tycker jag passar väldigt bra.

Han har vunnit Zoes förtroende helt, och han kan nog göra lite vad han vill med henne, men det innebär inte att hon automatiskt betraktar hans fru, barnbarn och vänner som något som tillhör familjen..
Och jag har försökt varna honom..

Så igår tog han med frun ut på promenad i skogen med Zoe, och på videoklipp jag fick, kunde jag tydligt se hur obekvam och misstänksam Zoe var. Hon såg på frun, och så på sin nya husse, och så frun igen, med något skeptiskt i blicken, och jag tänkte bara det där kommer inte gå bra.

Det gjorde det inte heller, för av alla dumma saker man kan göra så släpper han hunden lös på gården när de kommer tillbaka, och på en splitsekund snor hunden runt och går till attack på frun som slänger sig ner på marken för att skydda ansiktet.

Min vän reagerar blixtsnabbt och sliter bort hunden och hivar iväg henne, och sedan in I hundgården..

Frun klarade sig fysiskt, men blev naturligtvis skräckslagen..

Och jag hade ont av dem båda igår. Hans fru för att det måste ha varit en fruktansvard upplevelse, och min hund för att hon blev bestraffad då hon bara gjorde sitt jobb, det hon är tänkt till, det som sitter I hennes gener sedan generationer tillbaka.

Men min vän lärde sig något igår, så förhoppningsvis går det bättre framöver. För ja, han är en fantastisk människa, och han är bra med hunden. Han ska bara lära lite mer om vad han har i kopplet.

#ovtjarkaattack #hundattack

Av Sarplaninac - 16 juni 2023 12:35

Arbetet med båten fortskrider.. Vilket märkligt uttryck. Och apropå språk.

Jag märker att jag snabbt kommer in I språket när jag är här en längre period utan Sverigebesök.
Nackdelen är att jag tycks ha tappat engelskan just nu, för att min hjärna är så upptagen med att processa danskan.

Det kom en budbilskille häromveckan. Han sa do you speak english? Jag svarade på dansk ja de gør jeg. Sen frågade han efter min kæreste, och jag sade Han er på arbejde. Mannen såg på mig med frågande blick, medan han upprepade, English?

Och det var som om min hjärna hade gått fullständigt i baklås, jag kunde inte få fatt i engelskan.

Av Sarplaninac - 16 juni 2023 11:20

Alltså det händer så mycket i mitt liv just nu, allting bara positivt.
Zoe har fått ett nytt hem, hos en vän till mig, och det går alldeles fantastiskt över förvantan bra.

Första dagen bet hon han ordentligt i armen, och när jag sen körde hem till Danmark efter två dagar, så hade han fortfarande inte fått komma nära henne.
Sen försvann jag, och helt plötsligt så började hon acceptera honom, och jag får dagligen videos och bilder där man tydligt kan se att hon älskar sin nya husse.

Hon har fått ett helt nytt liv, med promenader tre gånger om dagen, bilturer, social träning, en alldeles egen soffa att ligga I när hon är i huset, och igår var hon med på fotbollsmatch, och det gick helt fantastiskt.
Min lättnad är enorm, och obeskrivlig. Jag hoppas av hela mitt hjärta att det fortsätter på samma vis, för det hara bara gått 14 dagar.

Min son har tagit studenten, jag och min kæreste körde till Stockholm och var där. Helt fantastisk upplevelse på så många plan. På kvällen var det fest hemma I hans fars och sambos hus, många människor sedan förr, och jag hade så supertrevligt hela kvällen, och jag insåg en viktig sak. Jag har förändrats fullständigt, och också min syn på dessa människor.

Idag är jag glad, trygg, och hör nu, social!!!
Och jag insåg att dessa människor, de är hur söta och trevliga som helst, det är bara jag som i mitt eget dåliga mående under många år, har trott att de inte är det, att de har tyckt illa om mig osv.

Det var mycket köra den helgen, och vi hann också med ett besök hos en fd arbetskamrat till mig, och hennes man. De bjød på riktig hemlagad kinesisk mat. Det var också trevligt, och de som inte har sett mig på länge, såg på mig och udbragt, wouv du ser så fin ut, du ser ut att ha de gott och vara lycklig med din kæreste.

Så har jag jobbat, och endelig, som man säger på Dansk, så känner jag att det går så bra. Jag har fortfarande en del att lära i dokumentationssystemet osv, men jag känner mig bekväm, glad, avslappnad och att det fungerar fint. Språket går bättre för varje dag nu. Och som min chef sa, Du är fantastisk på att skriva, du skriver flytande dansk, när man läser det du skriver kan man inte tro att du nyss flyttat hit.

Båten står fortfarande på land, men det är för att den ska bli helt klar, så att vi bara kan segla ivag 2025 i april, ut I världen.
Men vi är nere I hamnen nu och jobbar på den, så inom några veckor ska den nog vara i vattnet igen.

Av Sarplaninac - 1 juni 2023 11:02

Godmorgen..
Lupiner är min kærestes yndlingsblomster. Märkligt nog är det också mina.

Ska ut på en löparrunda, sen ska jag ta en kaffe med en vän.

Solen lyser, luften är varm, och jag har sovit gott. Ännu en fin dag i mitt liv.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards