One in a million

Alla inlägg den 1 oktober 2021

Av Sarplaninac - 1 oktober 2021 11:59



Igår attackerade Zoe Araya inomhus.
Jag hade som vanligt hundarna i olika delar av huset då det är ganska stort, och så har jag rejäla grindar emellan.

Problemet är att Zaray som är väldigt intelligent har lärt sig att öppna dem och nu krävs en extra åtgärd med ett spänne varje gång så hon inte kan öppna. Inte för att Zaray är problemet, utan just Zoe/ Araya.

Igår missade jag något eller så har Zaray tagit ännu ett steg i sin öppna grindarintelligens.

Jag var i foderrummet och hällde upp mat som skulle till det andra huset hos sonen tvärs över gården, utanför rummet var Araya och Noah.

Plötsligt hör jag hundar som slåss och en av dem skriker hjärtskärande.
Jag öppnar dörren och Zoe och Zaray är de första jag ser. Jag tappar matskålarna och allting studsar och åker ut över hela allrummet, Zaray börjar äta av det och jag får tag i Noah som ska ge sig in med Zoe och slåss, jag lyfter honom i skinnet, hivar in han i mitt sovrum, sen lyfter jag Zoe också i skinnet och skickar in henne i badrummet. Jag hinner inte ens tänka, inte känna rädsla, jag bara agerar, hjärnan blir klar och sinnet skärpt.
Kvar i rummet är en skräckslagen Araya som har kissat ner sig av rädsla.

Inga fysiska skador förutom en reva av en tand i nacken. Psykiskt det är en annan sak. Alla hundar återbördade till sina respektive delar av huset och jag kröp upp i min säng med Araya tätt intill, Noah och Zaray. Snart sov alla hundarna men själv låg jag vaken i natten, tänkte på allt som kunde ha hänt, och först då kom rädslan.

Idg tycks allt vara glömt och Araya är precis som vanligt förutom att hon är ännu mer rädd för Zoe nu, och när hon såg henne genom fönstret backade hon undan.

Själv har jag varit till VC och gjort spirometri. Ingen aning om resultatet, det skulle läkare höra av sig om, men sköterskan sa att jag skulle öka korticonet till två gånger om dagen så länge

Natten var jobbig även på luftrörsfronten, mycket segt slem och kvävningskänsla bidrog till att hålla mig vaken. Jag ville inte gå upp och hämta medicinen och riskera att hundarna började trampa runt oroligt precis efter bråket som varit. Så jag låg kvar istället.

Nu är jag hemma och eldar åt dottern, hon kan inte och kaminerna är lite knepiga och svårflörtade, och huset var utkylt, säkert inte mer än 14 grader inne, och rått.

När jag fått upp värmen lite ska jag åka och städa i några timmar. Måste samla lite energi, har ont i kroppen, händerna domnar och värker, kommer bli tvungen operera vänsterhanden snart och förmodligen även göra om höger. Det känns som något håller på att gå sönder i den..

Nej nu räcker det med gnäll Det finns mycket som är jättebra i mitt liv, så nu lägger jag det här också bakom mig.

#hundslagsmål #skarptläge #femhundar #14graderinne #ovcharka

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9 10
11 12 13 14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards