One in a million

Alla inlägg den 2 oktober 2021

Av Sarplaninac - 2 oktober 2021 09:54

Igår efter jobbet i Osby, tog jag Zaray på en tur i skogen, och tänkte på hur trevliga, artiga och tacksamma människorna med annan etnicitet än typisk Svensk, är.
Både i trapphusen i Osby och även Migrationsverkets boende, är det invandrarna som tackar för att jag gör mitt jobb, bjuder på fika och ibland även kommer ut och hjälper till. En del ber dessutom om ursäkt för att deras grannar och övriga har grisat ner mycket och de tycker det är tråkigt att jag ska behöva få extra jobb.

Enda gången jag någonsin fått respons från etnisk svensk var igår, bitter vit tant 60 plus gapade och skrek att jag inte städade bra, att det var för blött i trapphuset och bla bla bla
Till viss del kan jag kanske hålla med henne om det just där och då för moppen var tung och svår att vrida ur och jag hade ingen annan med mig. Men jag kan väl tycka att man kan uttrycka sig lite trevligare kanske, och inte bara framstå som en störd bitter människa som tar ut sin egen avsaknad av meningsfullt liv på någon annan.

Jag ignorerade henne, rättade till mina hörlurar och låtsades att hon inte existerade, vill man prata med mig så får man bete sig helt enkelt.

Zaray fick gå lös en stund, kvällen var underbar.

Efter det gick sonen och jag med Zoe och Araya. Zoe inbjöd till lek och Araya var märkligt nog mindre rädd för Zoe än jag sett innan. Dock ville hon inte leka med henne, ens i koppel, men hon växlade mellan nyfiket intresserad och lätt avvaktande. Så härligt att se.

När vi kom tillbaka hände något märkligt. Zoe gjorde ett utfall och ryckte i kopplet efter en av katterna som kom, och sonen parerade utfallet. Zoe kom av sig och föll sen ihop, blev liggandes på sidan helt borta.
Sonen rörde vid henne och sa hennes namn, då var det som om hon kvicknade till, klev upp och ruskade på sig.

Jag är lite bekymrad över Zoe, har haft en känsla ett tag att något inte riktigt stämmer.
Får avvakta och se, hon är bara sju månader och har inte haft sitt första löp ännu.

Araya måste ha en jäkla bra mentalitet med tanke på hur stabil hon är efter traumat som resan hit innebar och sen Zoes attacker. Ändå är hon hur cool och glad som helst, hundra procent tillit till mig.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9 10
11 12 13 14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards