One in a million

Alla inlägg den 15 februari 2024

Av Sarplaninac - Torsdag 15 feb 19:15

Jag har fått utskrivet sovemedicin I Sverige av min gamle läkare jag hade där.
Fantastiskt, wouv, jag blev så glad när de ringde från vårdcentralen i Sverige att jag glömde mig helt och sa Åh det sætter jeg virkeligt pris på. Mange tak og God dag!

Ha ha ha, så kom jag på mig själv med att prata danska.

Just nu är jag inne I en period då jag har det sån att som när jag var hos Monika sist, så flöt språket bara så lätt, utan att jag tänkte så mycket på det.

Sen en annan gång, får jag leta lite mer efter orden, och det flyter inte riktigt så bra.

Så pratar jag med människor i Sverige, och så blandar jag språken samman, helt omedvetet.

"Hvis du gör på det här sättet."

"Nej det synes jeg inte du ska"

Det er en dårlig ide

Och i butiken när man handlat, och om expiditen säger Ha en trevlig dag, svarar jag Tak i lige måde.

Ha ha, jag har nu bott I Danmark i 10 månader, och jag har inte läst språket i skola, utan allt är självlärt(också uttalet ibland Ha ha ha)
Så jag är inte den bästa på Danska, även om jag klarar mig fint, men det tar nog lite längre tid än så.

Men nu är jag inte superduktig på svenska heller, när jag rör ihop språken..

Av Sarplaninac - Torsdag 15 feb 09:12

Godmorgen till ännu en dag, där jag har haft en natt med usel sömn.
Har nu ringt till min gamla vårdcentral i Sverige för att fråga hur jag ska kunna få hjälp i Sverige.

De hade inget svar sådär direkt, men lovade att ringa i eftermiddag.

Problemet i Danmark är att den enda sömnmedicin som funkar på mig och inte är vare sig beroendeframkallande eller farlig, inte existerar här. Inte ens ett liknande preparat.

Om jag inte får ordning på sömnen snart, blir jag allvarligt sjuk..

En sista aftenvagt ikväll 13-21. Sen är jag ledig många dagar igen och jag kör till Sverige imorgon. Först en natt i Skåne hos barnen, sen till Öland och min bästa vän I världen. Jag glæder mig vilt.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25
26 27 28 29
<<< Februari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards