One in a million

Alla inlägg under december 2021

Av Sarplaninac - 18 december 2021 12:35

När jag är ute med hundarna och sitter på stentrappan på kökssidan av huset, övervakar att aussierna inte rymmer, så ringer telefonen. En man säger att han hittat min telefon ute på vägen, trasig men med alla kort kvar.

Jag åker och hämtar den hos honom, och det bara är något som stämmer, ingen aning om vad men något är det och jag förblir ståendes där på gården och vi pratar.

När jag en stund senare kör därifrån, är det med älgkött till mig och älgben till hundarna i bilen. Jag fick det av honom, bara sådär.

Om våra vägar kommer korsas igen, det får ödet avgöra, men det var en fascinerande känsla..

Av Sarplaninac - 18 december 2021 07:54

Igår.. jobbade jag och gick med hundar. Kan kopiera texten från de flesta föregående inlägg ;)

Bra kväll på jobbet och lugnt att köra hem. Plusgrader och inga konstigheter.

Idag, väntar en ny ungefär likadan dag..

Av Sarplaninac - 17 december 2021 10:42

Satt ute i den svala vinterkvällen, rökte en cigarr och drack två öl i sällskap av barnens pappa och ena sonen igår.
Trevligt men lite kyligt.

Somnade sent och vaknade sen till under natten av att jag frös,trots dubbla täcken,underställ och varm tröja.
Obegripligt egentligen då det inte var särskilt kallt inne heller.
Hittade två raggsockor på golvet nedanför sängen, drog på mig dem och kröp ner under täcket igen. Sov sen halvdåligt men frös åtminstone inte.

Vacker morgonpromenad med Zaray, som var följsam idag..
Araya hade kissat inne inatt igen, så de blir ett veterinärbesök igen på tisdag.
Så fort hon slutar med antibiotikan kommer problemet tillbaka.

Av Sarplaninac - 16 december 2021 16:54

Idag gick det bättre. Zoe hälsade och var glad, det såg ut som hon kom ihåg honom faktiskt.
Det gjorde mig väldigt glad.

Även Zaray partaj var vänlig idag. Skönt att det faktiskt tycks gå att hantera hundarna med nya besökare. Det är inte alls något man ska ta för givet när det gäller dessa raser. Det står till och med om det på Skk om man läser där om ovcharka och sarplaninec.

#sarplaninec #ovcharka #livetpålandet

Av Sarplaninac - 16 december 2021 12:23

En promenad med Zaray idag, som faktiskt var rätt avkopplande och ganska lång.

Inget drag i kopplet idag, bara mjuk följsamhet och lite mer fokus på mig..

Nu är det charkan som ska ut.
Vi har besök av barnens pappa några dagar, och Zaray har inte accepterat honom,och Zoe inte hälsat än, så jag hållet dem inne en del för tillfället..

Och Araya? Hon accepterar ingen, hon är Araya ;))

Av Sarplaninac - 16 december 2021 00:04

Idag har det varit hundpromenader tvätt, lite städ och fix här hemma.

Dottern och Zoe..
Hundarna genomgår olika faser i sin utveckling och mognad, det är självklart, och just nu är Zoe den mest lättsamma underbara, följsamma, som går fint i koppel, är allmänt mysig och lugn, trots att hon är i löpet.

Här har vi Araya.. och Zaray i bakgrunden. Zaray och jag har haft en ganska trevlig långpromenad idag ändå, då hon var lite mer uppmärksam på mig och gick lite bättre i kopplet..

Och Araya, ja hon är just Araya;))
Hon förtjänar ett helt eget kapitel för sig.

Noah och Neah då? De rastade sig själva i förmiddags kan man säga..

Av Sarplaninac - 14 december 2021 15:41

Zoe min sötis..

Nu är det dags för jobb. Vägen hit var som vanligt, som om snön aldrig funnits och gjort livet besvärligt för mig, för bara någon dag sedan.

Jag körde med ett lättsamt grepp om ratten, musik i lurarna och tankarna någon helt annanstans.. Allt åter till det vanliga.

Zaray och min dotter.. kärleken går att ta på..

Av Sarplaninac - 14 december 2021 11:20

Avklarat dagens promenad med Zaray.
Blev nog en 6 km idag också.

Hon blir 11 månader den 27 och nu är hon faktiskt lite tonårsaktig, börjat dra i kopplet,se spöken överallt, morra åt stenar och vara lite sådär allmänt flippad.

Men det är då man ska hantera henne med fortsatt varsam hand, låta henne göra det hon är bra på och berömma henne översvallande när hon gör som jag vill.
Så våra promenader tar lite tid numera, för varje gång hon drar i kopplet stannar jag bara och väntar ut henne, så fort kopplet slakar går vi framåt igen.

Vi stannar även och gör lite kontaktövningar,som hon för övrigt är väldigt bra på. Hon fattar direkt och hon tittar inte ens först efter handen med godis, utan fäster direkt blicken på mig ;))

Idag hittade hon dessutom en stor brun slemmig klump i skogen. Oklart vad men jag ville inte ens veta, och det krävdes en ansenlig hög med köttbullar för att byta. :)

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14
15
16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards